موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

بیانیه چهار کشور مدعی در پرونده هواپیمای اوکراینی علیه ایران

  • کد خبر: ۱۸۶۹۹۷
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
بیانیه چهار کشور مدعی در پرونده هواپیمای اوکراینی علیه ایران
چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و انگلیس در ادامه طرح ادعاها علیه ایران در پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران باید فراتر از پرداخت غرامت مالی، جبران کند.

به گزارش شهرآرانیوز، این چهار کشور که خود را «گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان PS ۷۵۲» می‌نامند، طی بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، ادعا کردند: تمرکز این گروه همواره بر مسئولیت ایران در قبال نقض قوانین بین‌المللی و تعهد این کشور برای جبران کامل آسیب‌های ناشی از سقوط بوده است. برای گروه، غرامت کامل به معنای چیزی بیش از غرامت مالی است.

آن‌ها با بیان این ادعا که «ایران به مطالبات ما بی توجهی می‌کند» مدعی شدند که بر اساس رایزنی‌های هفته اخیر، مواضع دو طرف از یکدیگر دور شده و «نمی‌توان از طریق مذاکره سازش کرد»

در پایان بیانیه نیز ادعا شده است: تا زمانی که ایران از پذیرفتن مسئولیت کامل قانونی امتناع کند، گروه واکنش به پیگیری‌ها برای حل این اختلاف مطابق با قوانین بین المللی از جمله در دیوان بین المللی دادگستری ادامه خواهد داد.

پرواز شماره پی اس ۷۵۲ در تاریخ ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ هنگام پرواز به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جانشان را از دست دادند.

ایران اعلام کرد که پرواز شماره ۷۵۲ با شلیک اشتباه موشک سرنگون شده است. مسافران این هواپیما شهروندان ایران، کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان، انگلیس و آلمان بودند.

پس از وقوع این حادثه، رسیدگی قضائی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیرو‌های مسلح ایران آغاز شد.

بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین فرآیند‌های قضایی چند سال اخیر کشور بوده است. از ابتدای وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی‌های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز و در نهایت، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد.

سرانجام رأی پرونده مربوط به این سانحه پس از ۳ سال بررسی همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه روز ۲۷ فروردین صادر شد.

شایان ذکر است با توجه به درخواست برخی از شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر، اقدام قانونی را معمول کند. با وجود این، از زمان سقوط این هواپیما کشور‌های غربی طرح فریب در خصوص آن را با هدف مسخ مخاطبان کلید زده و تلاش کردند ایران را به پنهان‌کاری در ارتباط با آن متهم کنند.

معاون حقوقی رییس جمهوری پیشتر با بیان اینکه «برخی کشور‌ها از موضوع سقوط هواپیمای اوکراین، به ناحق سوءاستفاده می‌کنند» افزود: با بازماندگان قربانیان این سانحه ارتباط برقرار کردیم و از طریق سازوکار‌هایی که در دولت طراحی شده، بخشی از غرامت را پرداخت می‌کنیم که تاکنون به تعدادی از آن‌ها پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این عزیزان حتما بداند دشمنان دلسوز این‌ها نیستند و هدف آن‌ها بهره برداری از این سانحه است؛ ما باید در کشور خود مشکلات را حل کنیم و نگذاریم دشمنان سوء استفاده کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->